Urheiluseurassa tehdään paljon suurelle yleisölle näkymätöntä talkootyötä. Ilman tätä työtä ja sen
vapaaehtoisia talkoolaisia seuran arki ei pyörisi. Näin on myös Rangersissa.
Alkuun salibandydivariin liittyvä tietokilpailukysymys. Kuka kirkkonummelainen on ollut
katsomossa kaikissa Kylien Jätkien pidemmän matkan, mm. Liminka, Rauma, Joensuu, Jyväskylä,
Seinäjoki, vierasotteluissa tällä kaudella? Helpotetaan sen verran, että hän on tuttu näky myös
kotiotteluissa Jokirinteessä.
Oikea vastaus on Jari Markkola!
Niille, jotka eivät miestä tunne, kerrottakoon, että Jari on Kylien Jätkien hovikuljettaja. Hän on
kuljettanut joukkuetta siitä lähtien, kun se nousi divariin. Sitä ennen hän kuljetti Viikingit -96 –
joukkuetta. On mies ajanut pari keikkaa myös ÅIF:n divarijoukkuettakin.
Se tavallinen tarina
Jari Markkola on koulutukseltaan linja-autonkuljettaja ja liikenneopettaja. Hän työskentelee
Koiviston Auto Helsinki Oy:n palveluksessa ja opettaa linja-autonkuljettajia ammattiinsa.
Markkolan päätyminen Rangersin hovikuljettajaksi on se tavallinen tarina eli isä tuli mukaan pojan
harrastuksen myötä. Poika on Rangers-katsojille tutumpi kuin isänsä. Hän on Aleksi ”Aksu”
Markkola, Kylien Jätkien luottopuolustaja numero 34.
Jo ennen Rangersiin tuloa Jari Markkola kuljetti KyIF:n jalkapallojunnuja turnauksissa mm.
Ahvenanmaalla ja Ruotsissa.
Sitten samat pojat innostuivat salibandysta.
-Vuoden 1996 ikäluokassa Rangersissa oli jo joukkue Saukot. Kun siihen ei otettu uusia pelaajia,
päätettiin perustaa uusi joukkue Viikingit. Mukana oli jo jalkapallosta tuttuja muun muassa Vehaset
Emppu ja Rade, muistelee Jari Markkola.
Tuolloin elettiin 2000-luvun alkuvuosia eli Jari Markkola on ollut Rangersin ajoissa kaikkiaan jo
parikymmentä vuotta.
Uusi reitti
Rangers Viikingit matkasi Jari Markkolan kyydissä turnauksissa ja sittemmin SM-sarjapeleissä eri
puolilla Suomea. Poikettiinpa myös Storvreta-cupissa Ruotsin Uppsalassa. Tämän kirjoittajakin on
matkannut monet reissut Jarin kyydissä.
Linja-autot Markkola on lainannut joko työnantajaltaan tai alaa hyvin tuntevana joltain
liikennöitsijältä.
Eräänä talvena Storvretaan matkattiin Helsingin paikallisliikenteestä tutulla sinisellä paikkurilla,
kun muut joukkueet olivat turnauksessa vähän fiinimmillä tilausajobusseilla.
Kun turnauksesta palattiin Helsingin satamaan, ja Jari ajoi sinisen bussin ulos laivasta, riitti laivasta
poistuvilla matkustajilla ihmettelemistä. Iloisella risteilyfiiliksellä ollut matkustaja hämmästeli
näkyä.
-Katshos, nyt noilla ajetaan jo uutta reittiä laivan läpi, loihe satunnainen matkailija lausumaan.
Voitolla kevyempi kotimatka
Jari Markkola ei ole pitänyt kirjaa ajetuista matkoista eikä kilometreistä. Karkeasti arvioiden niitä
on vuosien mittaan kuitenkin kertynyt kymmeniä ja kymmeniä ja ajettuja kilometrejä tuhansia ja
taas tuhansia.
Vuosien mittaan pelaajat ja mukana matkustavat taustajoukot ovat tulleet tutuiksi.
Edustusjoukkueessa on paljon pelaajia, jotka Jari on tuntenut jo pikkupojista alkaen.
-On ollut hienoa seurata poikien kasvamista miehiksi. Jätkät tsemppaa toisiaan ja monet viettävät
yhdessä aikaa pelien ja harjoitusten ulkopuolellakin ja matkustelevat yhdessä.
Jari kehuu kuljetettaviaan. Auto pidetään siistinä eikä sipsi-murskaa löydy reissun jälkeen lattialta.
Kuljettajankin matka sujuu rattoisasti, kun joukkue laulaa karaokea.
-Kyllä pojat hauskaa osaavat pitää. Ja voitetun pelin jälkeen kotimatkalla on ihan erilainen fiilis
kuin hävityn pelin jälkeen.
Pitkä matka kotiin kylille
Rangersin matkat ”Markkolan linjalla” ovat sujuneet suuremmitta ongelmitta eikä
onnettomuuksiakaan ole sattunut.
-Ei edes hirveä ole eteen tullut, sanoo Jari ja koputtaa kahvilan pöytää.
Jari Markkola on ajanut tällä kaudella kaikki pidemmät pelireissut.
-Tämän porukan kanssa on kiva lähteä matkalle. Välillä se on toki raskasta. Limingasta on pitkä
matka kotiin kylille.
Jari kertoo esimerkin muutaman viikon takaa, kun joukkue pelasi lauantaina Lappeenrannassa ja
sunnuntaina Joensuussa. Kotimatka oli sitä kevyempää laatua, kun kummastakin pelistä tuli voitto.
Kuljettajan vapaaehtoispäivä ei vielä pääty siihen, kun joukkue on jätetty Pommarille ja osa jo
matkan varrelle. Sen jälkeen Jari palauttaa auton varikolle. Siivoaa sen sisältä ja pesee ulkoa sekä
tankkaa auton seuraavaa keikkaa varten. Sitten hän ajaa omalla autollaan kotiin.
-Tuon reissun päätteeksi painoin kotona pään tyynyyn kello 5.30 maanantaiaamuna.
Kokeneena kuljettajana Jari oli varannut maanantain lepopäiväksi.
Vieläkö jaksaa jatkaa?
Mikä sitten saa miehen lähtemään kerta toisensa perään tielle ja usein yön selkään?
-Tämä on minun harrastukseni. On kiva olla reissussa tuttujen kaverien kanssa, kun oma poikakin
on mukana. Tämä on panokseni talkoopottiin Rangersin hyväksi, pientä hyväntekeväisyyttä, pohtii
Jari Markkola.
Paitsi kuljettaa Jari myös kannustaa Rangersia niin vieraspeleissä kuin myös kotikatsomossa
Jokirinteessä.
-Peli on näyttänyt paremmalta kuin viime kaudella. Sarjataulukkokin sen näyttää.
Kauden jälkeen Jari Markkolalla on edessään sama pohdinta kuin pelaajilla ja joukkueen
taustajoukoillakin aina keväällä. Miten ensi kausi? Vieläkö jaksaa jatkaa Rangersin
hovikuljettajana?
Pohdinnassa vaikuttaa varmasti osaltaan se, jatkaako Aleksi Markkola pelejään Rangers-paidassa?
Jari-vaarin aikaa tarvitsee myös parivuotias tyttärenpoika – tulevaisuudessa enemmänkin, sillä
keväällä vaarin silmäterälle syntyy sisarus. Ja kotoakin on kysyttävä mielipidettä Paula-vaimolta!
Mutta pelataan tämä kausi ensin loppuun. Jari Markkolaa tarvitaan taas, kun Rangers matkaa
pudotuspeleihin.
TEKSTI Mikko Karlsson
KUVA Aki Ylivarvi